Zacvičte si s dětmi venku

Zacvičte si s dětmi venku


Užijte si slunečné prázdninové dny s dětmi na vzduchu a přidejte k tomu pár jógových cviků. Léto je jak stvořené ke cvičení na vzduchu!

O tom, že pobyt v přírodě je pro děti přínosný po stránce fyzické i psychické a že obohacuje děti o nové zážitky a zkušenosti, asi není třeba psát. Jaká jsou ale specifika cvičení jógy s dětmi venku? Často se na to ptají rodiče i instruktoři dětské jógy. Pojďme se tedy podívat na pro a proti.

Proč cvičit venku?

Cvičení venku napomáhá k posílení imunity, na čerstvém vzduchu se nám lépe dýchá a to je nezbytné nejen v józe, ale v celém našem životě. Příroda nám pomáhá více zapojovat naše smysly: lépe cítíme nerovnou půdu pod sebou a vítr kolem sebe, vidíme okolní přírodu, slyšíme ptáky, cítíme čerstvý vzduch nebo květiny, a pokud máme příležitost, po cvičení můžeme zaměstnat chuťové pohárky ovocem, které roste nedaleko.

Mnoho jógových cviků vzniklo napodobováním přírody. Proto učení se pozorování a napodobování okolí může být pro děti skvělou hrou.

Ke cvičení lze použít různé přírodní pomůcky: oporu můžeme najít ve stromech, balanc procvičit chůzí po kládách, bosým chodidlům umožnit posílit se na nerovném povrchu (kamínky, mech, písek) atd.

Na co si dát pozor?

Hlavním úskalím pro cvičení s dětmi venku je nepříznivé počasí. Není vhodné cvičit na přímém slunci, ale ani v dešti, popř. pokud je venku příliš chladno. Je dobré mít vždy nachystané vhodné oblečení, ale také náhradní variantu. Pozor si dejte také na smog a polétavý prach, který mimo jiné dráždí dechové cesty a znepříjemňuje tím cvičení a celkově pobyt venku. Zvláštní pravidla pro cvičení venku je potřeba mít pro děti s astmatem a alergiemi (hlavně na pyl).  

Je potřeba si uvědomit, že cvičení v přírodě může odvádět pozornost dětí. Proto není vhodné pro děti s poruchou pozornosti, především ze začátku, kdy se potřebují cviky nejprve naučit.

Před samotným cvičením venku se raději ubezpečte, že je prostor čistý a vhodný pro cvičení. Doporučuji také mít k dispozici jiné podložky, než jaké používáte doma nebo v tělocvičně, např. již vyřazené podložky, které je potřeba po cvičení venku vždy očistit.

Tipy na cvičení

Dechové cvičení

Foukání do odkvetlé pampelišky – nádechujte se nosem, výdechujte pusou, při nádechu by se vám neměla zvedat ramena.

Balanční pozice

Ze začátku můžete využít oporu dlaní o strom nebo kamarády.

Strom –  postavte se do stoje s chodidly mírně od sebe. Přeneste váhu na jednu nohu a zkuste chvilku držet balanc na stojné noze. Pokud vám to půjde, druhou nohu pokrčte a opřete chodidlem o vnitřní stranu lýtka nebo stehna stojné nohy, koleno směřuje dozadu. Ze začátku se můžete klidně opírat prsty opřené nohy o zem. Klidně dýchejte a nezapomeňte vystřídat obě nohy.

Akrobacie

Vlajka – dospělák (stožár) sedí na patách a natáhne ruce před sebe dlaněmi nahoru. Dítě (vlajka) ho chytí za zápěstí a dospělák udělá to samé. Dítě si stoupne chodidly na stehna dospěláka a napřímí se. Stožár se pak zakloní a tělo má přitom rovné jako prkno. Dítě, jako vlajka, udělá to samé. Když cítíte, že jste stabilní, můžete se jednou rukou pustit a vlajka se začne volnou rukou vlnit ve větru.

Pes na stole – dospělák udělá pozici stolu – paty jsou pod koleny a dlaně pod rameny s prsty směřujícími směrem k patám. Dítě ke stolu přistoupí ze strany a položí mu dlaně na ramena. Postupně zvedne jednu a druhou nohu a chodidla umístí na kolena dospěláka. Uvolní hlavu a protáhne se v pozici psa hlavou dolů.

Ještěrka na kameni – dospělák udělá pozici kamene – ze sedu na patách se předkloní, čelo položí na zemi a ruce má podél těla.  Dítě – „ještěrka“ – si opatrně sedne na oblast křížové kosti „kamene“ a položí se zády na něj. Může zkusit vzpažit ruce za hlavu a protáhnout nohy.

Jógovou akrobacii doporučujeme cvičit za pomoci třetí osoby – tzv. spottera (záchrany).

Autor: Hanka Luhanová

Zdroj: Jóga dnes


Sledujte nás